Odder Dyreklinik

Killingetips

gode råd

Foder

Killinger tages fra moderen, når de er 12 uger gamle. Jo ældre killingen er, jo bedre chance er der for, at killingen er renlig. Det er bedst at bruge et tørfoder beregnet til killinger. Derved er man sikker på, at killingen får den bedste start på livet. De fodres denne blanding i 12-18 måneder, afhængig af hvornår de er udvokset.

Man kan vælge at have en skål med foder stående, så katten selv kan styre hvornår den vil spise og hvor meget. Man kan også vælge, at give foder efter killingens vægt. Det er vigtigt, at følge killingens vægt, så den ikke bliver overvægtig.

Fodertyper

Man bør vælge en kvalitet af killingetørkost, hvori der er et godt afstemt forhold af protein, fedt og vitaminer. Det kan være svært selv at vurdere, men vælger man én af de dyrere mærker, er man sikret godt (Hill´s Science Plan, Specifik).

Den omsættelige energi og fordøjelighed bør være høj, da killingen så er meget lettere at få renlig. Her er det også muligt at se forskellen på et godt foder og et mindre godt foder. De billige mærker indeholder fyldstoffer, som killingen ikke kan optage med det resultat, at den skal af med meget mere afføring.

Hvis man fodrer med en god kvalitetsfoder, skal man ikke give ekstra tilskud af mineraler, da det allerede findes i foderet.
Hvis man ønsker at skifte fodertype, gøres det bedst ved at “mikse” det nye foder med det gamle over en periode på 5-7 dage.

Ormekur

Det er ideelt at give ormekur i 5-6 ugers alderen. Dette gentages i 9-11 ugers alderen. Det er oftest spolorm, killinger er smittet med. Senere, når killingen begynder at spise fugle og mus, kan den også få bændelorm. Ormekur er fra 1. august 1999 receptpligtigt. Det må kun anvendes til påviste problemer og recepten/behandlingen skal registreres til patienten.

Vaccination

Grundlæggende vaccineres killingen, når den er ca. 12 uger og igen 4 uger senere. Derefter vaccineres katten én gang om året. Vaccinen beskytter mod kattesyge, katteinfluenza og snue.

Hvis katten skal med på udlandsrejser, kræves der rabiesvaccine (hundegalskab). Denne skal gives senest 1 måned før udrejse, hvis man skal sydpå med katten. Hvis man skal rejse i Norden, skal vaccinationen ske min. 4 måneder før, da en blodprøve skal undersøges for titre (antistoffer).

Tandskift

Killingens tandskift sker i 4-6 måneders alderen. Det slutter normalt, når de er 6 måneder.

Sygeforsikring

Der kan tegnes en sygeforsikring på katten. Denne vil dække større udgifter ved længerevarende sygdomsproblemer, operationer, røntgenundersøgelser m.m.

Mærkning

Det er en god idé, at få øremærket sin killing. Derved er man sikret på bedste vis, hvis katten skulle blive væk. Øremærkning foregår i narkose hos dyrlægen. Der tatoveres en kode af tal i øret på katten. Det er vigtigt, at registrere denne kode hos Det Danske Katteregister