Odder Dyreklinik

Hund tandrensning: Røntgenbillede af hund før tandrensning, understreger værdien af forebyggende tandpleje.
bg_img_2.png
Hund tandrensning pris: Læs mere nederst på siden

Tandrensning hund og kat: Tandklinik for optimal mundhygiejne hos kæledyr

Odder dyreklinik tilbyder tandrensningstilbud for hunde og katte, der dækker alt fra grundlæggende tandpleje til avancerede behandlinger. Vi forpligter os til sikker og høj kvalitets tandpleje, der understøtter sundheden for både hunde og katte.

Vores omfattende tandpleje ydelser

Fuld udstyret tandklinik

Hund tandrensning

Effektiv fjernelse af tandsten og plak for at sikre dit kæledyrs mundhygiejne.

Tandrensning kat

Professionel behandling af tandproblemer.

Forebyggende tandpleje

Lær om vigtigheden af forebyggende pleje for at undgå tandlidelser.

Tandproblemer hos hunde og katte

Tandrøntgen vinder mere og mere frem indenfor dyrlægepraksis landet over

Fuld udstyret tandklinik

Klinikken råder over tandudstyr, så dyrene kan få renset samt poleret deres tænder. Er der tvivl omkring sundheden af tand/tænder benyttes røntgen til afklaring. Her vurderes den enkelte tand, hvor roden er intakt. I nogle tilfælde må tænder fjernes, hvis der er en tandrodsbyld. Andre situationer kan tænder være beskadiget, delvis knækket (med blottet rod), så tanden må fjernes. Mindre skader kan udbedres med plomberinger eller lakeringer.

Mistanke om tandlidelse

Der kan være flere symptomer på tandlidelser. Patienten har:
  • Dårlig ånde, tydelig tegn på tandsten.
  • Savlen (sår, betændelse)
  • Kan ikke tygge/ spise som tidligere (Dårlig tand i den ene side, kan betyde patienten kun tygger i den anden side)

Hunde  og katte starter deres liv med at få mælketænder ligesom os andre. Efter omkring et halvt år er alle disse udskiftet med blivende tænder. Nogle hunde får problemer med dette tandskifte og især mælkehjørnetænderne kan blive ved med at sidde fast, selvom den blivende tand er brudt frem. Sker dette, kan det være nødvendigt at fjerne mælketanden for ikke at genere udviklingen af den blivende tand.

Tandbørstning er den eneste metode der beviseligt modvirker tandsygdomme. Tyggepinde og diverse tandrensende foder kan hjælpe et stykke hen af vejen, men kan ikke erstatte en grundig tandbørstning. Tandbørstning bør foretages dagligt for at have optimal effekt. Sygdomme i mundhulen kan være meget alsidige, men langt hovedparten skyldes dårlig mundhygiejne. Tandsten og plak findes hos stort set alle de kæledyr der kommer til årlig vaccination og sundhedsundersøgelse. Nogle er så slemme at der skal en tandrensning til.

En tandrensning skal foregå i bedøvelse. Rent praktisk foregår det ved at dyret ankommer til dyrlægen først på dagen, fastende. Efter en grundig sundhedsundersøgelse, evt. suppleret med blodprøver bedøves dyret. Tandrensningen foregår med moderne udstyr med ultralyd og efterfølgende polering. Under tandrensningen får man måske mistanke til underliggende sygdom i nogle tænder. Disse tænder kan man vælge at røntgen fotografere, for derved at fastslå om tanden står til at redde. Ofte er tanden så medtaget, at den desværre må fjernes.

Med tandrøntgen kan man undersøge tanden under gummekanten og derved få et mere grundigt overblik over tandens tilstand. Vi kan undersøge om tandsættet er komplet eller om der gemmer sig en skjult tand i kæben. Skjulte tænder kan give anledning til kæbecyster og bør fjernes. Især hos katte kan huller i tænderne findes ved røntgenundersøgelse. Mulighed for røntgendiagnostik hele tandsæt eller enkelte tænder.

Kat under tandrensning for at sikre optimal mundhygiejne, professionel pleje til kæledyr.
Hund tandrensning pris: Hund under tandrensning hos Odder Dyreklinik, fremhæver prisvenlig, professionel tandpleje.

Forebyggelse gennem tandpleje for hunde og katte

Mange af vores hunde og katte går rundt med dårlig ånde, tandkødsbetændelse, huller i tænderne og sågar løse tænder. Lider din hund af dårlig ånde eller løber mundvandet lidt mere end det plejer så kan dit kæledyr lide af en tandsygdom. Hunde og katte starter deres liv med at få mælketænder ligesom os andre. Efter omkring et halvt år er alle disse udskiftet med blivende tænder. Nogle hunde får problemer med dette tandskifte og især mælkehjørnetænderne kan blive ved med at sidde fast, selvom den blivende tand er brudt frem. Sker dette, kan det være nødvendigt at fjerne mælketanden for ikke at genere den videre udvikling af den blivende tand.

Tandbørstning er en selvfølgelighed hos os andre, men der er desværre ikke ret mange dyr der regelmæssigt får børstet tænder. Tandbørstning er den eneste metode der beviseligt modvirker tandsygdomme. Tyggepinde og diverse tandrensende foder kan hjælpe et stykke hen af vejen, men kan ikke erstatte en grundig tandbørstning. Tandbørstning bør foretages dagligt for at have optimal effekt. Sygdomme i mundhulen kan være meget alsidige, men langt hovedparten skyldes dårlig mundhygiejne.

Behandling af tænder hos hunde og katte

Tandsten og plak findes hos stort set alle de kæledyr der kommer til årlig vaccination og sundhedsundersøgelse. Nogle er så slemme at der skal en tandrensning til. En tandrensning skal foregå i bedøvelse. Rent praktisk foregår det ved at dyret ankommer til dyrlægen først på dagen, fastende. Efter en grundig sundhedsundersøgelse, evt. suppleret med blodprøver bedøves dyret. Tandrensningen foregår med moderne udstyr med ultralyd og efterfølgende polering. Under tandrensningen får man måske mistanke til underliggende sygdom i nogle tænder. Disse tænder kan man vælge at røntgen fotografere, for derved at fastslå om tanden står til at redde. Ofte er tanden så medtaget at den desværre må fjernes.

Tandrøntgen vinder mere og mere frem indenfor dyrlægepraksis landet over. Med tandrøntgen kan man undersøge tanden under gummekanten og derved få et mere grundigt overblik over tandens tilstand. Især hos katte kan huller i tænderne findes ved røntgenundersøgelse.Tandrøntgen kan også bruges til at undersøge om tandsættet er komplet eller om der gemmer sig en skjult tand i kæben. Skjulte tænder kan give anledning til kæbecyster og bør fjernes.

Gratis tandkontrol

Alle tilbydes gratis et opfølgende check af mundhule hos en veterinærsygeplejerske et halvt år efter en tandrensning. Giver denne undersøgelse anledning til yderligere afklaring, kan dette ske i samråd med dyrlæge. For mere dybdegående information om vigtigheden af tandpleje for dit kæledyr, anbefaler vi at besøge Den Danske Dyrlægeforenings hjemmeside, som tilbyder værdifulde ressourcer og råd om optimal mundhygiejne for kæledyr. Læs mere om ‘hund tandrensning pris’ længere nede på siden.

Invester i dit kæledyrs langsigtede sundhed

V.I.Pet Sundhedsplan – Altomfattende pleje for dit kæledyr

Vores V.I.Pet sundhedsplan tilbyder en omfattende tilgang til dit kæledyrs sundhed, inklusiv regelmæssige tandkontroller og forebyggende behandlinger.

Ofte stillede spørgsmål om tandpleje hos kæledyr

Ofte stillede spørgsmål (hund tandresning pris, tandsten hund & kat mm.)

Få svar på de mest almindelige spørgsmål om kæledyrs tandpleje, og bliv klogere på, hvordan du bedst passer på dit kæledyrs tænder.

Hos Odder Dyreklinik er vi dedikerede til at tilbyde professionel og prisvenlig tandpleje for dit kæledyr. Prisen på tandrensning for hunde varierer afhængigt af behandlingens omfang og dit kæledyrs specifikke behov. Vi opdaterer løbende vores priser for at sikre, at du altid får den bedste værdi for pengene. Hold øje med vores hjemmeside, da vi snart vil opdatere med de nye priser for tandrensning af hunde her: dyrlæge priser

Symptomer som dårlig ånde, savlen og ændret spiseadfærd kan indikere tandproblemer.
Tandrensning udføres i bedøvelse med moderne udstyr for en grundig rensning og polering.
Tandrøntgen kan være nødvendigt for en grundig undersøgelse af tænderne, især hvis der er mistanke om skjulte tandproblemer.
Udover regelmæssig tandbørstning, er regelmæssige tandkontroller og en god mundhygiejne vigtige for at forebygge tandproblemer.